جای خالی تیمهای گزارش گیری از بازار، در لوازم خانگی

ارتباط با محیط بازار و آنچه روزانه درون آن می گذارد، بسیاری حیاتی و سرنوشت ساز شده است. در بسیاری از شرکت های لوازم خانگی، همه ی بار ارتباط با بازار، بر عهده تیم فروش است. آنها هستند که با بنکداران یا فروشگاه داران در تماس هستند و اطلاعات را از بازار به داخل شرکت منتقل می کنند. با این حال مهمترین وظیفه تیم فروش، مشتری یابی، پیگیری مشتریان قدیمی، فاکتور زدن و … است و آنها نمی توانند بخوبی وظیفه انتقال اطلاعات از بازار به داخل شرکت را انجام دهند.

در برخی شرکتهای پیشرو، واحدی مجزا برای کسب اطلاعات از بازار در نظر گرفته شده است. و وظایفی جدای از مشتری یابی ومشتری مداری بر دوش آنها گذاشته شده است.

توسعه لوازم خانگی

اما چه بخواهیم یک واحد مجزا داشته باشیم و چه بخواهیم از تیمهای فروش و مارکتینگ استفاده کنیم، تیمی پاسخگو برای اجرایی کردن وظایف زیر در شرکت های لوازم خانگی ضروری به نظر می رسد:

مدیران می توانند بسته به شرایط سازمان خود، این وظایف را از واحد های مختلف مانند (فروش، مارکتینگ، تحقیقات بازار و …) طلب کنند یا واحدی جدید و مجزا با نام “توسعه تجاری” یا “رصد بازار” تشکیل دهند. (اسم این واحد مهم نیست) شرح وظایف این تیم را می توان ذیل دو سرفصل فهرست کرد.

۱-وظایفی که باید در بیرون از فروشگاه های مشتریان انجام شود و

۲-وظایفی که مربوط به داخل فروشگاه مشتریان است.

وظایف تیم توسعه تجاری در بیرون فروشگاه ها

  •  شناسایی فروشگاههای جدید برای توسعه بازار
  • رصد رقبا و گزارش فعالیت آنها (قیمت، محصولات، کاتالوگ ها و …)
  •  شناسایی مدلهای جدید و پرفروش بازار
  • مجری برنامه های واحد تبلیغات برای POP و …. (توزیع و نصب اقلام تبلیغاتی)
  • برنامه ریزی و برگزاری نمایشگاه ها با هماهنگی تیم فروش

وظایف تیم توسعه تجاری در داخل فروشگاه ها

  • تهیه گزارش از وضعیت فروشگاه های مشتریان در بین رقبا و در بورس
  • اصلاح چیدمان محصول در فروشگاه ها
  • توجیه فروشندگان در مورد مشخصات ، ویژگیها، مزیتها و تمایزات محصول
  • دریافت گزارشات اتمام و خرابی اقلام تبلیغاتی فروشگاهی و ارسال اقلام به فروشگاه ها
  • پرکردن فرم رضایت سنجی از فروشندگان و قید سایر نظرات و انتقادات آنان
  • گزارش خرابی و اتمام اقلام تبلیغاتی به واحد تبلیغات شرکت

البته یادمان باشد که گزارش هایی که می توانیم از بازار بدست بیاوریم بسیار گسترده تر از موارد فوق است. مانند سهم بازار ، سهم از شلف و … . که این گزارش ها در تخصص تیمهای تحقیقات بازار درون سازمان یا بیرون سازمانی است و موضوع بحث این نوشتار نیست.

تصمیم سازی و تصمیم گیری مبتنی بر داده های بروز و واقعی از بازار می تواند فعالیت های بازاریابی و برندسازی شرکت را تقویت کند.

امیدواریم مدیران ارشد صنعت لوازم خانگی ایران نکات فوق را مدنظر قرار داده و برای رشد و توسعه کسب و کار خود موضوع گزارش گیری از بازار و توسعه تجاری را جدی بگیرند.

جانشین پروری در شرکت های خانوادگی-مهدی ترکمان
بازاریابی محتوایی مهدی ترکمان
سوالات اساسی از مشاوران
برندسازی شخصیتی
قیمت گذاری- مهدی ترکمان
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *