بسته بندی لوازم خانگی ، ساده یا چهار رنگ؟

بسته بندی یا Packaging در کنار کیفیت محصول، قیمت، و پروموشن، یکی از عوامل تاثیر گذار در هنگام سیاست گذاری آمیخته بازاریابی است. در همه صنایع تولیدی از جمله لوازم خانگی، حساب ویژه ای روی نقش بسته بندی در افزایش فروش، باز می کنند.

بسته بندی دو کارکرد اساسی دارد:

۱-محافظت از محصول در برابر ضربه، آب و هوا و ملاحظات بهداشتی

۲-شناسایی برند با داشتن ظاهری زیبا و متفاوت

در صنعت لوازم خانگی نیز همواره یکی از دغدغه های تولید کنندگان مسایل مربوط به طراحی و چاپ کارتن های بسته بندی بوده است.

بسته بندی لوازم خانگی

از یک طرف همگی بر اختلاف قیمتی بین چاپ رنگی و سیاه و سفید واقف هستیم. از طرفی دیگر دوست داریم هر عاملی که منجر به افزایش فروش می شود را رعایت کنیم. یعنی اگر احتمال بدهیم چاپ رنگی کارتن در فروش تاثیر گذار است از آن دریغ نخواهیم کرد.

برای پاسخ به این سوال که کدام رنگ بسته بندی برای ما مناسب تر است؟ بهتر است فرآیند خرید را از نگاه مصرف کننده دنبال کنیم.

به نظر نگارنده فرآیند خرید لوازم خانگی بزرگ از جمله لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال، لباس شویی، هود و اجاق و … ، به نحوی است که مصرف کننده پس از خرید و پرداخت وجه، شکل و طرح بسته بندی را مشاهده می کند. یعنی خریدار ابتدا در گام اول تصمیم گیری براساس معیارهایی چون کیفیت و برند و سفارش فروشنده، مدت گارانتی و … محصول مورد نظر خود را انتخاب می کند.

سپس پس از پرداخت وجه دو راه برای تحویل محصول پیش رو دارد. یا اینکه شخصا محصول را تحویل گرفته و تا مقصد می برد و یا اینکه این فرآیند را بر عهده فروشنده می گذارد و در منزل با محصول خریداری شده مواجه می گردد.

پس خریدار نهایی یا هنگام بارگیری با کارتن مواجه می شود یا هنگام تحویل درب منزل برای اولین بار بسته بندی را می ببیند.

بنابراین به نظر می رسد در لوازم خانگی بزرگ، نوع چاپ رنگی یا سیاه و سفید تاثیر اندکی در تصمیم مصرف کننده دارد. و آنچه بیشتر اهمیت دارد استحکام و راحتی حمل و نقل است.

اما در لوازم خانگی کوچک این موضوع کمی فرق می کند، مثلا در خرید آبمیوه گیری یا جاروبرقی، معمولا کارتن ها در جلو دید مشتری قرار دارد. و احتمال بیشتری دارد که طرح بسته بندی بر انتخاب محصول تاثیر داشته باشد. ضمن اینکه معمولا کارتن این محصولات برای چیدن وسایل دیگر و یا احتمال اسباب کشی نگهداری می شوند.

به این دلیل است که برندهای مطرح دنیا، لوازم خانگی بزرگ را در بسته بندی های تک یا دورنگ عرضه می کنند و لوازم خانگی کوچک را در بسته بندی های چند رنگ و جذاب.

نتیجه گیری آنکه اگر تولید کننده لوازم خانگی بزرگ هستید، هنگام تصمیم گیری در مورد کارتن بسته بندی، بیشتر به استحکام و راحتی حمل و نقل توجه کنید و برای انتخاب رنگ، چاپ تک رنگ یا دورنگ را ترجیح دهید و از هزینه های اضافی برای کارتن چهار رنگ صرفنظر کنید. اما اگر لوازم خانگی کوچک تولید می کنید حتما تاکید بیشتری روی زیبایی بسته بندی داشته باشید و چاپ های تمام رنگ را در اولویت قرار دهید.

در اینصورت هزینه های بیشتری را متحمل می شوید اما، اگر نکات طراحی و زیبایی شناختی را رعایت کرده باشید حتما تاثیر قابل توجهی در فروش شما خواهد داشت.

جانشین پروری در شرکت های خانوادگی-مهدی ترکمان
بازاریابی محتوایی مهدی ترکمان
سوالات اساسی از مشاوران
برندسازی شخصیتی
قیمت گذاری- مهدی ترکمان
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *