مزایا و منافع برندسازی شهری

امروزه با پیچیده تر شدن رفتارگردشگران و سرمایه گذاران ، فرآیندهای جذب مخاطبان برای شهرها از بازاریابی به برندسازی تغییر پیدا کرده است. در واقع در برندسازی شهری به صورت عمیق تر و ریشه ای تر به دنبال بیشینه سازی منفعت همه ذینفعان هستند. طبق تعریف، برندسازی شهری ترکیبی پیچیده از استنباطها و تصورات ذهنی است که حول یک شهر و شهروندان آن، فضای کسب و کار، سبک زندگی و جذابیت های آن شکل می گیرد.

ممکن است در نگاه اول تنها منفعت برندسازی شهری، افزایش جذب گردشگران باشد اما در نگاهی جامع تر، منافع ومزایای این پروسه برای طیف وسیعتری از ذینفعان و مخاطبان شامل می شود.

در این نوشتار فهرستی از منافع برندسازی شهری در حوزه های مختلف ارائه می گردد.

مزایای برندسازی شهری

منافع برندسازی شهری برای توسعه فرهنگ شهری:

افزایش امید در نسل جدید

معرفی و تکریم پیشکسوتان ، هنرمندان و سایر مشاهیر

افزایش غرور و دلبستگی شهری (هویت مدنی)

بالارفتن کیفیت زندگی

افزایش رضایت شهروندان

مهاجرت معکوس و بهبود شاخصهای شهرهای مهاجر پذیر

تسریع و تسهیل فرآیند شهروندسازی

اصلاح باورهای و دیدگاه های منفی در مورد شهر و شهروندان

شفاف شدن ادراک مردم از توانمندی و قابلیت های شهر

افزایش احتمال جذب و نگهداری افراد توانمند و مستعد در حوزه های مختلف مالی ، فناوری و …

منافع برندسازی شهری برای توسعه اقتصادی شهر:

تقویت برند کسب و کارهای محلی و کسب و کارهایی که بصورت ملی فعالیت می کنند.

افزایش سرمایه گذاری ساکنین و غیرساکنین

جلب توجه برندهای بزرگ برای توجه و سرمایه گذاری در شهر

افزایش اثربخشی هزینه های بازاریابی گردشگری در کسب وکارها

تمرکز در ارسال پیامها و افزایش اثربخشی پیامهای تبلیغاتی شهر

منافع برندسازی شهری برای توسعه صنعت گردشگری:

افزایش جذب گردشگر

افزایش ماندگاری گردشگر

رشد سرمایه گذاری گردشگری

افزایش نرخ بازدهی بازاریابی گردشگری

تبدیل تدریجی گردشگران به مبلغان شهر

منافع برندسازی شهری برای منافع برای گردشگران:

افزایش حس اعتماد و کاهش عدم اطمینان به شهر و شهروندان

برقراری ارتباط بهتر و عمیق تر با مناظر شهری

ایجاد تجربه خوشایند برای گردشگران و رضایت خاطر

برنامه ریزی بهتر برای انتخاب نقاط دیدنی

سایر منافع برندسازی شهر

ارتقای جایگاه سیاسی مسئولان دولتی و محلی

الگوسازی برای سایر شهرهای منطقه ای

امید است با تدقیق در موارد اشاره شده، دست اندرکاران و متولیان امور شهری، نگاهی جامع تر به منافع پروژه های برندسازی شهری داشته باشند و در جهت برندسازی برای شهرهای ایران عزیز گام بردارند.

جانشین پروری در شرکت های خانوادگی-مهدی ترکمان
بازاریابی محتوایی مهدی ترکمان
سوالات اساسی از مشاوران
برندسازی شخصیتی
قیمت گذاری- مهدی ترکمان
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *