تاثیر رسانه های اجتماعی بر فرآیند برندسازی

رسانه اجتماعی (به انگلیسی social media) از دو واژه «رسانه» به معنای بستر یا وسیله ارسال پیام و «اجتماعی» که در اینجا منظور دریافت گروهی همان پیام است، تشکیل شده است. رسانه اجتماعی مجازی عبارت است از بسترهای مبتنی بر فناوری که زمینه ارتباط، تعامل و گردهمایی برای تولید و مصرف محتوا را فراهم می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رسانه‌های اجتماعی مجازی شکل‌گیری فضای ارتباطی است که در آن مشارکت‌کنندگان یا حاضران – که کاربران هم نامیده می‌شوند – هم‌زمان هم تولید کننده اطلاعات هستند و هم مصرف‌کنند آن.

رسانه های اجتماعی3

بنابراین هر بستری مانند یک بازی گروهی آنلاین، انجمن گفتگوی تخصصی ، یک ابزار ارتباطی متنی یا یک شبکه اشتراک گذاری تصاویر، نوعی رسانه اجتماعی است. در رسانه‌های اجتماعی هر کسی بسته به نیاز، انگیزه، مهارت و توانایی‌اش فرصت تولید، انتشار و تاثیرگذاری بر اطلاعات را دارد. از مشهورترین رسانه های اجتماعی می توان اینستاگرام، پینترست، تلگرام و … نام برد.

با ظهور رسانه های اجتماعی که از طریق آن همه افراد می توانند همزمان تولید کننده و مصرف کننده محتوا باشند ، فضای برندسازی هم دستخوش تغییرات اساسی شده است.

در فضای جدید برندسازی دیجیتال، مشتری دیگر آماری بی هویت در یک گزارش نیست، بلکه مشارکت کننده ای فعال در فرآیند ایجاد برند است. مشارکت، انتخاب و نظر دهی فعالیت هایی است که مشتریان ایفا می کنند. می توان به تماشاخانه ای جهانی فکر کرد که هر انسانی در آن هم بازیگر است، هم تهیه کننده، هم کارگردان و هم منتشر کننده.

اگر پیش از این برندسازی از طریق رسانه های ارتباطی یک سویه مانند پیامک، رادیو، تلویزیون ، مدیریت می شد، اکنون کفه ترازو به سمت رسانه های اجتماعی سنگینی کرده است. رسانه هایی که مصرف کننده، در قامت تولید کننده محتوا و بازیگری فعال ظاهر می شود.

رسانه های اجتماعی

تفاوت رسانه های یکسویه ارتباطی مانند تلویزیون، رادیو، بیلبورد و رسانه های اجتماعی را می توان در قالب جدول زیر ملاحظه نمود.

مقایسه رسانه ها

بنابراین برای خلق محتوای موثر همواره باید مصرف کننده و مخاطبان برند خود را درنظر داشته باشیم، از نگاه آنها تماشا کنیم و محتوایی را خلق کنیم که آنها دوست داشته باشند تا پیام خود را از طریق آنها به گوش دیگران برسانیم. مشتریان ما باید ترغیب شوند پیام ما را به اشتراک بگذارند، درباره آن صحبت کنند و نظر دیگران را بخواهند.

این مطلب نخستین بار توسط نگارنده در سایت پرساگروپ منتشر شده بود.

جانشین پروری در شرکت های خانوادگی-مهدی ترکمان
بازاریابی محتوایی مهدی ترکمان
سوالات اساسی از مشاوران
برندسازی شخصیتی
قیمت گذاری- مهدی ترکمان
۱ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *