برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال برای برندسازی مراکز گردشگری
امروزه رقابت نه تنها در بسیاری از حوزه های کالا و خدمات، جدی و نفس گیر شده است بلکه وارد عرصه هایی همچون گردشگری نیز شده است. اینجاست که مقاصد گردشگری برای جذب هر چه بیشتر گردشگران با یکدیگر رقابت می کنند. توسعه خدمات و کالاهایی که صنعت گردشگری عرضه می کند اساسا برای برآورده کردن نیاز بازدید کنندگان است که همین بازدیدکنندگان، خالقان تقاضا نیز هستند.
با وجود گسترش استفاده از بازاریابی دیجیتال برای برندسازی در صنعت گردشگری فقدان یک چهارچوب فکری منسجم در این مورد احساس می شود. در این نوشتار تلاش شده است با اتکا به اصول رفتار گردشگران، دسته بندی ای از نیازهای آنان و اقدامات لازم برای گردشگران ارائه شود.
هر چندکه مدلهای مخلتفی برای صورتبندی رفتار مصرف کننده ذکر شده است اما متداول ترین آنها فرآیندی چهار مرحله ای را ارائه می کند:
مدیران و برنامه ریزان بازاریابی بر این مبنای این مراحل ساختارهای ارتباطات با مشتری و فرآیندهای جذب مشتری را سامان دهی می کنند. هر چند در برخی حوزه ها وصنایع ممکن است این مراحل بصورت دیگری صورتبندی شده و مورد استفاده قرار گیرد.
در صنعت گردشگری نیز این فرآیند قدری متفاوت است و در برخی متون، مدل زیر برای مراحل رفتار گردشگران درنظر گرفته شده است. از این مراحل به عنوان «سفر مشتری» نیز یاد می شود:
حالا چگونه می توان فعالیت های بازاریابی دیجیتال را بر این مبنا برنامه ریزی و پیاده سازی کرد؟
در شکلهای زیر تلاش شده است به این پرسش ، پاسخ داده شود. در این شکلها برای هر مرحله از «سفر مشتری» راهبردهای اصلی مشخص شده و متعاقب آن برنامه های عملی بازاریابی گردشگری نیز پیشنهاد شده است.
فعالیت های اساسی در گام اول سفر مشتری در راستای برندسازی
فعالیت های اساسی در گام دوم سفر مشتری در راستای برندسازی
فعالیت های اساسی در گام سوم سفر مشتری در راستای برندسازی
فعالیت های اساسی در گام چهارم سفر مشتری در راستای برندسازی
فعالیت های اساسی در گام پنجم سفر مشتری در راستای برندسازی
این مطلب نخستین بار در سایت پرساگروپ منتشر شده بود
تعقیب
[…] افزایش نرخ بازدهی بازاریابی گردشگری […]
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.