نقش مشاور در تدوین استراتژی برند

چه کسی استراتژی برند را تدوین می کند؟

استراتژی برند، ایده هماهنگ کننده ای ست که تمامی رفتارها، اقدامات و ارتباطات حول آن شکل می گیرند. استراتژی برند تعیین کننده جایگاه یابی، تمایز مزیت رقابتی و یک پیشنهاد ارزشی منحصر بفرد است.

بدون داشتن استراتژی برند ، اقدامات و هزینه های شرکت به هدر خواهد رفت و عدم نتیجه گیری موجب کنار گذاشتن سیاستهای برندسازی می شود.

اما این ایده مرکزی توسط چه کسانی تدوین می شود؟

استراتژی برند

برای تدوین استراتژی برند معمولا یک تیم نیاز است نه یک نفر به تنهایی.

استراتژی برند حاصل گفتمان گسترده میان مدیر عامل، بازاریابی، فروش، تبلیغات، تولید و توزیع است. شرکت های جهانی معمولااستراتژیست های برند را به خدمت می گیرند. آنها متفکران و صاحبنظران مستقل یا شرکتهای بازاریابی استراتژیک هستند. بسیاری مواقع برای تدوین استراتژی برند از افراد خارج سازمان استفاده می شود که متفکرانی خلاق با تجره استراتژیک هستند و به مشخص ساختن آن چه شرکت در این حوزه دارد، کمک می نمایند.

نقش مشاور استراتژی در ایجاد استراتژی برند، تسهیل این فرآیند است: پرسیدن پرسشهای درست، ارائه ورودی و ایده های مناسب، مطرح نمودن موضوعات با اهمیت، دست یافتن به راه حل ها.

گاهی استراتژی برند، توسط افراد دوراندیش و با بصیرتی همچون استیو جابز، جف بروس یا انیتا رادیک و در آغاز فعالیت یک شرکت ایجاد می شود. گاهی برای تعریف مجدد استراتژی برند به یک رهبر با بصیرت و دوراندیش نیاز است. همانند لو گرستنر، مدیرعامل سابق IBM.

گاهی بقا و موفقیت شرکتها در گرو استراتژی برند مشخص و شفاف است. شرکت ها به علت دارا نبودن چنین استراتژی ای متزلزل می شوند. چرا که تمرکز و مسئولیت هر رهبر ارشدی در سازمان باید بر تعبیر و تفسیر استراتژی برند باشد. و فقدان یک استراتژی درست، بر کل عمکلرد شرکت تاثیر منفی می گذارد.

نویسنده: مهدی ترکمان

اصول برندسازی شخصی
جانشین پروری در شرکت های خانوادگی-مهدی ترکمان
بازاریابی محتوایی مهدی ترکمان
سوالات اساسی از مشاوران
برندسازی شخصیتی
قیمت گذاری- مهدی ترکمان
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *