۱۰+۲ نکته مهم در خرید امتیاز فرانچایز

فرانچایز بعنوان یک استراتژی برند و توسعه کسب و کار در سالهای اخیر در کشور ما هم رونق گرفته و نمونه های موفق و شکست خورده فراوانی را تجربه کرده است.

فرانچایز یا حق امتیاز شیوه ای از کسب و کار است که در آن شما می توانید مجوز فعالیت ، خرید و فروش و یا ارائه خدمات را تحت یک برند معتبر تر که مالک برند است انجام دهید. مثال معروف آن هم برند مک دونالد Mc Donald و subway  (برند فست فود) است.

در روش فرانچایز نه تنها مجوز فعالیت ذیل برند داده می شود بلکه کلیه آموزش ها و فرآیند ها و استراتژی ها نیز تحت یک استاندارد مشخص و خاص آن برند انجام می شود.

در کشور ما هم فرانچایز به عنوان راهی برای تاسیس و توسعه کسب و کار ها جای خود را باز کرده است و سرمایه گذاران جوان را به سمت خود می کشاند.

اما به عنوان یک سرمایه گذار چگونه می توانیم یک برند خوب را برای فرانچایز انتخاب کنیم؟ چه ملاکهایی برای انتخاب یک برند در نظام فرانچایز وجود دارد؟ چه مسایلی را باید هنگام خرید یک فرانچایز در نظر بگیریم؟

در زیر ۱۲ مورد از مهمترین مسایل مورد نظر در انتخاب فرانچایز را ذکر کرده ایم؟

۱-نوع تجربه و توانایی هایی که آن بیزینس به آن نیاز دارد

۲-درک کامل شرایط داخلی و محیطی که انتخاب می کنید.

۳- میزان ساعت و وقتی که برای آن بیزینس ضروری است.

۴- سیستم اجرایی فرانچایز چگونه کار می کند و مواردی که مورد حمایت قرار می دهند کدامند و برای موفقیت یک کسب و کار تازه تاسیس چه برنامه هایی دارند ؟

۵-مقایسه این برند با سایر شرکت هایی که در همین سیستم و قالب فعالیت دارند.

۶- توانایی برای تامین سرمایه شروع و ادامه بیزینس چقدر است؟

۷-چه درصدی از سرمایه ما صرف راه اندازی این کسب و کار می شود؟

۸-چنانچه نوع فرانچایز از جنس محصول است، این محصولات چکونه و توسط چه شخص یا شرکتی برای شما تهیه خواهد شد؟

۹-شرایط قطع همکاری یا تمدید همکاری چگونه است؟ و اینکه تجربه افرادی که با شرکت قطع همکاری کرده اند چگونه بوده است؟

۱۰- موقعیت مالی سال قبل و کنونی صاحب امتیاز فرانچایز چگونه است؟

۱۱- گزارش کاری و تجربه بیزینسی صاحب امتیاز فرانچایز چگونه است؟

۱۲-شرکت چه استراتژی میان مدت و بلند مدتی برای برندسازی و توسعه برند فرانچایز دارد؟

شما می توانید با در نظر گرفتن موارد زیر، بهترین انتخاب را داشته باشید و شاهد رشد سرمایه و کسب و کار خود باشید.

اصول برندسازی شخصی
جانشین پروری در شرکت های خانوادگی-مهدی ترکمان
بازاریابی محتوایی مهدی ترکمان
سوالات اساسی از مشاوران
برندسازی شخصیتی
قیمت گذاری- مهدی ترکمان
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *