برندسازی با رویکرد شخصیتی

در دانش برندسازی، رویکردهای مختلفی وجود دارد. از جمله رویکرد فرهنگی، شخصیتی، هویتی ، رابطه ای و … . رویکرد شخصیتی در مدیریت برند بر این موضوع متمرکز است که چگونه و چرا مردم برندهای تجاری دارای شخصیت های خاص را می پسندند و این که برندها چگونه می توانند با شخصیت برای خود ارزش ویژه درست کنند وآن را بهبود بخشند.

رویکرد شخصیتی-مهدی ترکمان

درک چگونگی جذب مصرف کنندگان به شخصیت برند برای مدت ها موضوعی جالب توجه در رفتار شناسی مصرف کنندگان بوده و تحقیقات بر این محور متمرکز شده اند، که چگونه شخصیت برند، مصرف کننده را قادر می سازد تا خود را با استفاده نمادین از شخصیت برند ابراز کند. برندها از راه های مختلفی در شکب گیری خویشتن مصرف کننده ها مشارکت می کنند. آنهاکمک می کنند تا مصرف کنندگان به هدف هایی که مطلوب آنهاست برسند و یا بعنوان نمادی در کسب موفقیت محسوب شوند. بطوری که استفاده از یک برند، می تواند سندی برای موفقیت و رسیدن به خویشتن مطلوب مصرف کننده باشد.

مفروضات اساسی رویکرد شخصیتی به برند به تعامل انسانی بین برند و مصرف کننده مربوط می شود. در این رویکرد چنانچه برند، شخصیتی جذاب و بجا کسب کند، احساس و تعامل بین آن و مصرف کننده به شدت قوی خواهد شد. و در این حین ارزش های نمادین ارائه شده توسط برند تقویت می شود.

رابطه شخصیت برند و شخصیت مصرف کننده

برای سازمان ها شخصیت برند عاملی مهم در ایجاد تمایز و موقعیت مناسب و ابزاری برای ساخت و تقویت علقه های احساسی با مصرف کننده است.

رویکرد شخصیتی به برند در دل سه حلقه ارتباطی قرار می گیرد. در واقع تلاش دارد که سه حلقه اساسی را در تناسب با یکدیگر ترسیم کند.

مراحل ایجاد شخصیت برند شامل موارد زیر است:

۱-تعیین هویت شخصیت:

ابعاد شخصیتی و خصیصه های شخصیت را که باید به ارتباط نهاده شود را شناسایی کنید و سپس آنها را به رفتار برند تبدیل کنید. با تعیین ویژگی های مناسب، امکان شکل دهی شخصیت برند مناسب فراهم می آید که در آن ویژگیها و جزئیات مربوط به برند توصیف شده است. این شخصیت همواره باید با ساختار و فضای درونی شرکت هماهنگی داشته باشد. چراکه از سوی آنها معرفی و تقویت خواهد شد.

۲-اطمینان یافتن از جذابیت شخصیت برند

با تحلیل تعامل بین برند و خویشت مصرف کننده، اطمینان حاصل کنید که برند برای مصرف کننده جذاب است. صداقت و انسجمام ضخصیتی را اصل قرار دهید. اگر نیازی به تغییرات بود آن را اصلاح کنید.

۳-شناسایی گروه های هدف 

گروه های اولیه برای مخاطب قرار دادن را شناسایی کنید. آنها باید بیشترین علاقه و تناسب را با شخصیت برند شما داشته باشند، آنها می توانند پیام آوران خوبی برای برند باشند و بسرعت برند را رشد دهند.

۴-همنوا سازی شخصیت برند و مصرف کننده

تحلیل کنید که چه ابعادی از شخصیت برند بهتر می تواند با مخاطبان ارتباط برقرار نماید، حواشی را حذف کنید و بر ویژگی هایی که بهترین و بیشترین ارتباط را ایجاد کرده است، تاکید کنید.

۵-ایجاد یک بستر ارتباطی مناسب و موثر

پس از آنکه ابعاد شخصیتی برند را که باعث تمایز و تبیین آن از بقیه می شود شناسایی کردید، ایجاد و توسعه یک بستر ارتباطی موثر که این شخصیت را تحکیم کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

یادتان باشد که رویکرد شخصیتی در برندسازی تنها یکی از رویکردهای این علم است و شما می توانید از رویکردهای هویتی، اجتماعی، فرهنگی یا رابطه ای در برندسازی استفاده کنید.

          منبع: کتاب مدیریت جامع برند مکاتب ارزش گذاری و توسعه برند ملی حمید خداداد حسینی و مهران رضوانی دفتر پژوهشهای فرهنگی

جانشین پروری در شرکت های خانوادگی-مهدی ترکمان
بازاریابی محتوایی مهدی ترکمان
سوالات اساسی از مشاوران
برندسازی شخصیتی
قیمت گذاری- مهدی ترکمان
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *