چگونه قیمت گذاری پایین رقبا را خنثی کنیم؟

در بازارهای پر رقابت و متلاطم امروز، شرکتها از چندین جهت مورد تهدید قرا می گیرد. تازه واردها، خریداران، رقبا، کالاهای جایگزین و تامین کنندگان. هنر یک مدیر این است که برای تهدیدات، چاره اندیشی و اثرات سوء آنها را در حد توان خنثی کند.

یکی از راه هایی که رقبا می توانند کسب و کار شما را مورد حمله قرار بدهند، عرضه محصول مشابه شما با قیمت پایین تر است. مثلا اگر شما تولید کننده یک یخچال هستید، رقیب شما یک مدل یخچال مشابه شما با همان مشخصات تولید می کند و آن را هم قیمت با شما یا با قیمت پایین تر وارد بازار می کند.

مقابله با قیمت گذاری پایین

وقتی کالای شما از طرف یک رقیب با کالایی قابل مقایسه با کالای شما مورد هجوم واقع می شود، پنج راهکار در پیش دارید :

راهکار اول: قیمت را حفظ کنید و هوای مشتریان را داشته باشید

در صورتی که برآورد شما از پایداری کالای مربوطه در بازار کوتاه مدت باشد و بدانید صدمه خاصی به بازار و سودآوری شما نمی زند. مثلا بدانید که علیرغم این موضوع، مشتریان شما همچنان از شما خرید خواهند کرد و آسیبی به شما وارد نمی شود. در این حالت شما باید بیش از گذشته ارتباط تون رو با مشتریان وفادار حفظ کنید.

راهکار دوم:  کیفیت ذهنی را ارتقاء بخشید. برندسازی کنید.

مثلا به بهینه سازی کالا یا خدمات آن بپردازید، و در تبلیغات سعی در بالا بردن جایگاه ذهنی محصول خود داشته باشید. در این حالت می توانید با انجام تبلیغات مناسب ارزش برند خود را نزد مشتریان افزایش بدهید. یادتان باشد محصولات در کارخانه تولید می شوند اما برندها در ذهن ها شکل می گیرند. بنابراین این امکان وجود دارد که دو کالای یکسان ، با قیمت متفاوتی در بازار فروش بروند.

برای برندسازی بهتر، می توانید مطالب مربوطه را مطالعه کنید.

راهکار سوم: قیمت فروش را کاهش دهید.

این کار ممکن است سودآوری شما را کاهش دهد، اما با افزایش حجم عملیات، و افزایش فروش سود شما جبران می شود. این سیاست برای زمانی خوب است که شما نتوانید دو راهکار قبلی را اجرا کنید. همچنین زمانی که شکایت مشتریان از قیمت به تعداد زیادی به گوش شما رسید، فورا این راه را انتخاب کنید تا در زمان مناسب راهکارهای شماره ۴ و ۵ را پیاده سازی کنید.

راهکار چهارم: قیمت فروش را افزایش دهید و کیفیت را بهبود دهید که دیگر قابل مقایسه با کالای رقیب نباشید.

این یک راهکار بسیار خوب و البته پرزحمت است که نیاز به مشاوره با متخصصان مارکتینگ و برندسازی دارد، اما در دراز مدت می تواند سودآوری بسیار زیادی برای شما داشته باشد. اجرای این سیاست باید با ملاحظاتی در مورد جایگاه رقیبان شما، امکانات تولید و تمایل سرمایه گذاری شما همراه باشد.

راهکار پنجم: کالای ارزان قیمت دیگری به بازار عرضه کنید

در صورتی که ببینید بازار به قیمت حساس است و فروش شما با افت شدید مواجه شده است، دنبال کردن این راهکار بسیار موثر واقع می شود. در این حالت شما کالای موجود خود را حفظ می کنید اما به سرعت به فکر ارائه یک محصول ارزان قیمت تر به بازار خواهید بود. پایین آوردن بهای تمام شده می تواند از روشهای مختلفی مانند افزایش بهره وری، تغییر نظام تولیدی، سرمایه گذاری در تامین کالا و … انجام شود. از این راهکار بسیاری از برندهای مطرح دنیا استفاده می کنند.

هر کدام از این راهکارها را که انتخاب می کنیم همواره باید یادمان باشد که به هیچ وجه نباید کالای غیراستاندارد تولید کرد یا تغییراتی داد که وجهه و اعتبار کنونی شرکت پایین بیاید.

جانشین پروری در شرکت های خانوادگی-مهدی ترکمان
بازاریابی محتوایی مهدی ترکمان
سوالات اساسی از مشاوران
برندسازی شخصیتی
قیمت گذاری- مهدی ترکمان
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *