راه های جلب مشارکت شهروندان در پروسه برندسازی شهری

شهروندان یکی از حلقه های اصلی ذینفعان در پروسه برندسازی شهری هستند. عموما سه دسته از ذینفعان برای برندسازی شهری تعریف می شود.

۱-تاثیرگذاران کلیدی و شکل دهندگان عقاید (مانند مشاهیر، نهادهای دولتی و سازمان های مرتبط)

۲-افرادی که بطور مستقیم از فرآیند برندسازی منتفع می شود (مانند کاسبان، هتلها، سیاست مداران، سازمان های هنری و فرهنگی و ….)

۳-ساکنان و شهروندان عادی

ذینفعان برندسازی شهری

می توان انتظار داشت که بازدید کنندگان با تفکری که از پیش در کمپین های برندسازی شهری برای آنها ساخته شده است وارد شهر می شوند، اگر شهروندان دیدگاهی مشابه بازدیدکنندگان نداشته باشند و هنگام تماس با بازدید کننده، ارزشهای برند مقصد را با رفتار خود تقویت نکنند، احتمالا نوعی شکاف بین انتظارات بازدید کنندگان و واقعیت بوجود م یآید و قول بازاریابی مقصد بر مبنای تجربه خوب بازدید کننده شکل نخواهد گرفت.

اگر شهروندان با روش معرفی شهرشان موافق نباشند، با احتمال ضعیف تری، ارزشهای برند شهری را در رفتار خود منعکس می کنند و حتی ممکن است رفتاری برخلاف جهت ارزشهای برند شهری نشان بدهند. این موضوع سبب خواهد شد تا بازدید کنندگان پیامهای متفاوت و گاه متناقض دریافت کنند. و از هم افزایی فعالیت های بازاریابی گردشگری جلوگیری می کند.

بطور ایده آل تمامی بخش ها و ذینفعان یک شهر یا منطقه بایستی از ارزشهای برند آن ، حمایت کنند و آنها را در ارتباطات خود منعکس دهند تا بتوان حداکثر تاثیرگذاری و بهره برداری را از فعالیت ها کسب کرد.

برای کسب حداکثر مشارکت شهروندان می بایستی آنها را در فرآیند توسعه برند شهری دخالت داد. معمولا بهترین زمان برای رایزنی با شهروندان، در مرحله توسعه برند و پس از تدوین فرضیه (هسته) اولیه برند است. خود این هسته اولیه نتیجه تحقیق از مصرف کنندگان در بازارهای کلیدی ست.

مهدی ترکمان

همواره باید کوشید تا شکاف بین انتظارات بازدید کنندگان و ادراک ساکنان به حداقل برسد. لازمه این امر ، تشریح اهمیت موضوع برندسازی برای شهروندان است. آنها باید درکی جامع از موضوع داشته باشند و بداند که منافع برندسازی و رونق گردشگری بطور مستقیم و غیر مستقیم منجر به بهبود شرایط و وضعیت زندگی آنها خواهد شد.

برانگیختن حس غرور شهروندان نسبت به ترویج برند شهرشان می تواند بسیار تعیین کننده باشد. همچنین اگر آنها مطمئن شوند که مقامات دولتی در این راستا تلاش صادقانه ای دارند، با قدرت بیشتری از برنامه ها حمایت می کنند. آنها در نهایت می توانند با وارد کردن ارزشهای برند بر گفتار و رفتار خود، پیام آوران فعال در انتقال ارزشها و فرهنگ برند شهری باشند.

البته واضح است که نمی توان ساکنان را در تمام مراحل مشارکت داد ولی استفاده از آنها در ابتدای فرآیند و در شرایط بحرانی و همچنین مطلع کردن آنها از روند پیشرفت و تصمیمات مهم، بسیار اهمیت دارد.

می توان از راهکارهای زیر برای جلب مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در پروسه برندسازی شهری استفاده کرد:

نقش شهروندان در برندسازی شهری

– برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی

– انجام مصاحبه های فردی و گروهی

– برگزاری گروه های کانونی از گروه های مختلف

– استفاده از رسانه های اجتماعی (اینترنتی و چاپی) محلی

– دعوت متناوب برای شرکت در جلسات راهبردی بعنوان مشاهده گر

– استفاده از فرصت گردهم آیی ، جشن ها و مناسبت ها برای توجیه شهروندان

جانشین پروری در شرکت های خانوادگی-مهدی ترکمان
بازاریابی محتوایی مهدی ترکمان
سوالات اساسی از مشاوران
برندسازی شخصیتی
قیمت گذاری- مهدی ترکمان
۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *