توصیه هایی برای برندسازی هتل ها و مراکز اقامتی

هتل داری یکی از قدیمی ترین صنایع گردشگری محسوب می شود . چرا که تاریخ آن بر می گردد به اولین تلاش های انسانها برای سفرهای تجاری و صنعتی شدن .

امروزه با افزایش رفاه عمومی جامعه و توسعه سرمایه گذاری در صنعت هتل داری ، موضوع رقابت و بازاریابی گردشگری اهمیت اساسی و حیاتی پیدا گرده است. پیرو این روند، مراکز اقامتی تلاش دارند که با ارتقای جایگاه برند و استراتژی های بازاریابی خود سهم بیشتری از بازار موجود را کسب کنند و در شرایط ایده آل بتوانند بازارهای جدیدی برای خود خلق کنند.

در ادامه ۵ توصیه راهبردی که باید در مسیر برندسازی هتل ها و مراکز اقامتی مورد توجه قرار بگیرد ذکر می شود:

۱- مشتریان خود را دسته بندی کنید و بهترین دسته را برای هدف گذاری انتخاب کنید.

گام اول در برنامه ریزی فعالیت های برندسازی، پیدا کردن مخاطبان هدف است. در صنعت هتل داری می توان مشتریان را از جنبه های گوناگون دسته بندی کرد. مثلا : مشتریان تجاری ، مشتریان تفریحی انفرادی، مشتریان تفریحی گروهی، مشتریان گذری (یک شبه)، مشتریان در دوره پیک تعطیلات، مشتریان روزهای غیرپیک و ….

در گام بعدی باید اولویت خود را برای تمرکز بر گروه خاصی از مشتریان مشخص کنیم. این انتخاب می تواند بر اساس تحقیقات بازار و یا تحلیل داده های موجود در سالهای قبل صورت گیرد.

۲-هسته برند خود را پیدا کنید و آن را با مشتریان به اشتراک بگذارید:

باید احساسی که مشتری می خواهد از اقامت در هتل یا اقامتگاه شما بگیرد، را تعیین کنید و همه خدمات و سرویس ها را برای رسیدن به این احساس مدیریت کنید. ممکن است این احساس مرکزی ، حس شکوه و زیبایی باشد یا احساس راحتی و آسایش و یا حتی هیجان و سرگرمی.

مشتری باید متوجه باشد که ما بصورت هدفمند همه ارکان هتل را برای تلقین احساساسی که او دنبال آن به اینجا آمده بسیج کرده ایم.

۳- داستان برند خود را بسازید و به اشتراک بگذارید:

انسانها عاشق قصه گویی و پیگیری قصه ها هستند. کتابهای دینی و شاهکارهای کلاسیک همه بر مبنای داستان شکل گرفته اند. شما هم باید صادقانه داستان شکل گیری کسب و کار خود را روایت کنید و آن را بصورت باورپذیری با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید.

یادتان باشد که امروزه مخاطبان بسیار با هوش هستند و فرق داستان سازی با داستان سرایی واقعی را می داند. مشتریان ترجیح می دهند جزوی از ادامه یک داستان باشند تا اینکه وسط یک صفحه خالی قرار بگیرند. بنابراین با ذکر تاریخچه و مرور موفقیت های خود آنها را داخل داستان خودتان بکنید. پس داستان سرایی را برای برندسازی فراموش نکنید.

۴-در رسانه های مجازی حضوری فعال داشته باشید.

امروزه لازمه زندگی اجتماعی کردن، حضور در شبکه های مجازی ست. بخصوص برای کسب و کار ها این یک نیاز حیاتی است. داشتن برنامه و هدف در شبکه های اجتماعی لازمه موفقیت است. اینستاگرام مهمترین رسانه اجتماعی برای مراکز اقامتی است. چرا که هسته مرکزی آن سرگرمی است. همان چیزی که مشتریان تفریحی به خاطر آن به دیدن شما می آیند.

بنابراین با تعیین هویت مشخص و تولید محتوای با کیفیت در رسانه ها حضور داشته باشید و از مهمانان خود بخواهید که تجربه خود را از اقامت در هتل با دیگران به اشتراک بگذارند. همه پستهای منتشر شده درباره خودتان را رصد کنید و انرژی مثبت منتشر کنید. این کار به توسعه برند شما در فضای مجازی کمک شایانی خواهد کرد.

۵- به اجتماع و محیط محلی خود اهمیت بدهید.

تجربه محوری یکی از اجزای جدایی ناپذیر گردشگری شده است. حتی مسافران تجاری نیز دوست دارند که تجربه های جدیدی از زندگی محلی داشته باشند. شما نیز سعی کنید به عنوان بخشی از محیط و جامعه محلی در گام اول ارتباط خوبی با آنها برقرار کنید و در گام دوم این فرصت را برای میهمانان خود فراهم کنید که بتوانند تعامل ماندگاری را با محیط اطراف ، بافت سنتی شهر، مردمان بومی، گذشته و تاریخ محیط اطراف و … برقرار کنند.

همه نکات ذکر شده تکنیک ها و تاکتیک های برندسازی در حوزه گردشگری هستند که برند هتل و مرکز اقامتی شما را شکل می دهند و رعایت آنها در نهایت منجر به افزایش سودآوری و رشد کسب و کار شما خواهد شد.

جانشین پروری در شرکت های خانوادگی-مهدی ترکمان
بازاریابی محتوایی مهدی ترکمان
سوالات اساسی از مشاوران
برندسازی شخصیتی
قیمت گذاری- مهدی ترکمان
۱ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *