شش نکته کاربردی در انجام تحلیل سوآت

تحلیل وضعیت یکی از گامهای اساسی تدوین استراتژی بازاریابی در سازمان ها ست. یکی از متدهای مورد استفاده توسط مدیران استراتژیک، مدل SWOT است که حتما درباره آن می دانید. اما چرا برخی مواقع نتایج خوبی از swot حاصل نمی شود؟

تحلیل سوات

تحلیل SWOT هر دو محیط داخلی و خارجی را در بر می گیرد و نقش تسهیلگری در تدوین برنامه بازاریابی دارد. در بخش داخلی ، قوت ها و ضعف ها را نشان می دهد و در بخش خارجی ، فرصت ها و تهدیدها. اما با همه سادگی ، اغلب منجر به تحلیل های غیرمتمرکز و ضعیف می شود. چنانچه اغلب تبدیل به تمرین بی خاصیت دانشگاهی می شود که فقط داده ها و اطلاعات را طبقه بندی کرده است.

فرل و هارتلاین در کتاب «استراتژی بازاریابی» ۶ توصیه را برای سودمند سازی تحلیل SWOT پیشنهاد کرده اند:

۱-تمرکز خود را حفظ کنید: نیاز نیست که کل یک شرکت چند منظوره در یک تحلیل سوآت ارزایابی شود. حوزه بررسی را تا می توانید محدود کنید حتی در سطح یک محصول یا بازار مشخص.

۲-همه جا را برای یافتن رقبا جستجو کنید: مراقب رقبای کنونی و آتی باشید. گاهی اوقات رقیب شما برای بازارمشخصی کمین کرده است.

۳-با همه واحدهای سازمانی همکاری کنید. بخشهای تولید، کنترل کیفی، توزیع، فروش، مالیف خدمات مشتری و … می توانند سرچشمه ایده های خوبی باشند. آنها را در جریان فرآیند و نتایح قرار دهید.

۴-از چشم مشتریان نگاه کنید. مشتریان را بخش بندی کنید و نقاط قوت و ضعف را از چشم آنها ببینید. نظرات کارکنان داخلی و سهامداران را فراموش نکنید.

۵-به دنبال علت ها بگردید ، نه ویژگی ها: وقتی به یک ویژگی خاص بر می خورید، عمیق تر فکر کنید. ریشه نقاط قوت و ضعف را با جستجوی بیشتر بیابید.

۶-موضوعات داخلی را از موضوعات خارجی جدا کنید: این موضوع مهم و گاهی دشوار است. آزمون کلیدی برای جداسازی موضعات داخلی و خارجی این است که بپرسیم: «آیا اگر شرکت نبود، این موضوع وجود داشت؟» اگر پاسخ مثبت بود، ان یک موضوع خارجی است.

برای یک تحلیل سودمند استراتژیک باید این گفته سقراط را بکار بگیریم که

«خودت را بشناس»

این شناختن باید آگاهانه، واقع گرایانه و صادقانه باشد.

این نوشته برای نخستین بار در پرساگروپ منتشر شده است

اصول برندسازی شخصی
جانشین پروری در شرکت های خانوادگی-مهدی ترکمان
بازاریابی محتوایی مهدی ترکمان
سوالات اساسی از مشاوران
برندسازی شخصیتی
قیمت گذاری- مهدی ترکمان
۱ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *